Klavieru nošu lasīšana

Klavieru nošu lasīšanas prasme nav tikai spēja lasīt notis noteiktā tempā, tā ietver daudz vairāk faktoru. Apskatīsim dažus ieteikumus, kas noderēs, ja vēlies attīstīt spēju lasīt notis.

Iespējams, ka kādu reizi esi uzdevis jautājumu, kā paturēt redzeslokā visus ritma, tempa un dinamikas apzīmējumus, pirmo reizi spēlējot skaņdarbu? Īsi apkopojot atbildi uz šo jautājumu – tas nav iespējams. Noslēpums ir tāds, ka nemaz nav nepieciešams redzēt visas notis. Pieredzējuši pianisti izmanto zināšanas un prasmes par mūzikas teoriju, stilu un klavierspēles tehnikām, izprotot kopsakarības. Līdzības var minēt ar rakstiska teksta lasīšanu. Piemēram, lai izlasītu un uztvertu šī raksta informāciju, Tev nepieciešama prasme ne tikai atpazīt burtus, bet arī izprast rakstīta teksta jēgu.

Prasme lasīt nošu pierakstu nav vienkārši attīstāma spēja. Nepieciešamas taktīlās, teorētiskās un vizuālās iemaņas.

piano-handsTaktīlā spēja ir spēja just pieskārienu. Klavierspēlē taktīlās spējas nepieciešamas, lai izjustu klaviatūru. Tas nozīmē sajūtu līmenī apzināties intervālu attālumus starp baltajiem un melnajiem taustiņiem, kā arī sajūtu līmenī apzināties klaviatūras topogrāfiju. Jo vairāk tiks spēlēts instruments, jo vairāk attīstīsies minētās iemaņas. Pianisti, kam attīstīta šī prasme, spēlē, neskatoties uz taustiņiem un nedomājot, kur notis uz klaviatūras atrodas, jo process notiek neapzināti. Tas dod iespēju vairāk uzmanības pievērst izpildes kvalitātei. Spēlējot no lapas, svarīgi apzināties skaņdarba intervālu sakarības. Tad, kad spēsi skatoties nošu pierakstā nospēlēt skaņdarbu, nepārtraucot to, lai uz klaviatūras atrastu attiecīgās notis, būsi attīstījis adekvātas taktīlās spējas.

Teorētiskās prasmes, kas ietver zināšanas par alterācijas zīmēm, akordiem, akordu progresijām un  inversijām, gammām, ritmiskajām struktūrām u.c., sniegs lielāku izpratni par skaņdarbu. Visai pašsaprotami, ka bez šīm zināšanām, nošu lasīšana būtu visai sarežģīta.

Visbeidzot nonākam pie vizuālajām prasmēm. Šeit runāsim par to, kā tiek virzīta acu kustība pa nošu pierakstu. Jo vairāk nošu un dažādu apzīmējumu taktī, jo sarežģītāk. Redzei piemīt tāda īpatnība, ka centrā esošos objektus redzam skaidri, bet arvien tālāk no centra attēls pakāpeniski kļūst arvien neskaidrāks, ko mēs saprotam ar perifēro redzi. Klavierspēlē svarīgi koncentrēties arī uz perifēro redzeslauku. Atceries, ka lielu daļu informācijas iespējams iegūt, izmantojot perifēro redzi – par sekojošām notīm, ritma apzīmējumiem un citām lietām, kas dod iespēju laicīgi sagatavoties atbilstošai darbībai. Lielākai daļai cilvēku piemīt tendence lasīt notis šādā virzienā:

piano_note_reading

 

Attīstot vizuālo nošu lasīšanas prasmi, ar laiku tiks izstrādātas regulāras, ritmiskas un lineāras acu fiksācijas kustības, kas nodrošinās spēju ātri fokusēt skatienu tikai nepieciešamajām lietām.

Vingrinājums: vispirms uzstādīsim lēnāku metronoma sitienu tempu, piemēram, 60 sitienus minūtē. Sākumā nepieciešams sadalīt takti vienādās ritma mērvienībās, tās var atzīmēt ar punktu. Pēc tam spēlēt vingrinājumu, atbilstoši katram metronoma sitienam nospēlējot notis pie katra atzīmētā punkta, cenšoties pievērst uzmanību perifērajam redzeslaukam, cik vien iespējams. Tādā veidā metronoma tempu arvien var palielināt. Regulāri vingrinoties, prognozējamais laika ilgums, lai izstrādātu vizuālos refleksus, vidēji ir seši mēneši – tas šķiet ilgi, tomēr jāapzinās, ka katram cilvēkam šis laiks var būt individuāls. 

 

One Comment

  1. marcus
    at 13:08 - Reply

    nošu lasīšanas prasme ir viena makten laba padarīšana

Atstāt komentāru