Spēlēt klavieres pēc nošu pieraksta ir tāpat, kā gatavot pēc pavārgrāmatas – jau iepriekš zināmas sastāvdaļas un garša. Ja ir vēlme pēc jaunas pieredzes un sajūtām, tad atliek tikai improvizēt. Par klavierspēles improvizāciju esam rakstījuši jau iepriekš. Vēlies improvizēt džeza stilā?
Ja esi iesācējs džeza improvizācijā, tad iemācoties blūza skaņkārtu, ietaupīsi daudz laika jau pašā sākumā. To apgūstot, iespējams brīvi improvizēt jebkurā tonalitātē, radot fantastisku blūza noskaņu. Lai izprastu sekojošo informāciju, nepieciešams pārzināt intervālu uzbūvi, ko esam aplūkojuši šeit, kā arī akordu uzbūves principus, ko iespējams apskatīt šeit.
Pentatoniskai skaņkārtai pievienojot vienu noti, tiek iegūta pentatoniskā blūza skaņkārta. Šo skaņkārtu parasti izmanto spēlējot blūzu, īpaši minorā.
Pentatoniskā blūza skaņkārta būvēta uz trīs dominantes akordiem. Piemēram C blūza gammā, šie trīs akordi ir C7 – F7 – G7. Šīs skaņkārtas apgūšana dažādās tonalitātēs sniegs iespēju improvizēt blūza stilā, kā arī šo skaņkārtu plaši iesaka izmantot džeza improvizācijā. Lai spēlētu, ieteicams izmantot kreiso roku akordu spēlei un ar labo roku spēlēt pentatoniskās blūza skaņkārtas notis. Tādā veidā iespējams kombinēt C blūza gammu ar C7, F7 un G7 akordiem. Tādā pašā veidā iespējams kombinēt G blūza gammu ar G7, C7 un D7 akordiem, kā arī jebkuras citas tonalitātes gammu.
Blūza skaņkārta ikvienā tonalitātē veidojas pēc noteiktas sistēmas: I pakāpe + m3; I pakāpe + t4; I pakāpe + pm5; I pakāpe + t5; I pakāpe + m7. Kā piemēru apskatīsim C (do ) minoru. Tā, kā C minorā pirmā pakāpe ir nots C, tad atliekot attiecīgo intervālus pēc iepriekš minētās sistēmas, C minora blūza skaņkārta izveidojas, kā C Eb F Gb G Bb C (skatīt attēlā zemāk). Jāpiebilst, ka vēl tā var tikt pierakstīta, kā C Eb F F# G Bb C, kur pieraksts atšķiras, bet skaņas nemainās.
Blūza skaņkārta C minorā
Improvizējot džeza stilā, nebaidies no disonantām (nesaskanīgām) skaņām. Skaņu disonanse džeza mūzikā piešķir noskaņu, krāsu un interesantas skaņas nianses.
Iesakām iepazīties ar blūza skaņkārtu ikvienā tonalitātē gan mažorā, gan minorā.
Pentatoniskās blūza skaņkārtas mažora gammas: formula = tonis + 0,5 toņi + pustonis + 1,5 toņi + tonis + 1,5 toņi
C: C, D, Eb, E, G, A, C
D: D, E, F, F#, A, B, D
E: E, F#, G, G#, B, C#, E
F: F, G, Ab, A, C, D, F
G: G, A, Bb, B, D, E, G
A: A, B, C, C#, E, F#, A
B: B, C#, D, D#, F#, G#, B
Pentatoniskās blūza skaņkārtas minora gammas : formula = 1,5 toņi + tonis + 0,5 toņi + 0,5 toņi + 1,5 toņi + tonis
C: C, Eb, F, F#, G, Bb, C
D: D, F, G, G#, A, C, D
E: E, G, A, A#, B, D, E
F: F, Ab, Bb, B, C, Eb, F
G: G, Bb, C, C#, D, F#, G
A: A, C, D, D#, E, G, A
B: B, D, E, F, F#, A, B
Tagad pamēģināsim kombinēt C, F un G minoru blūza skaņkārtas ar akordiem. Sāksim ar vienkāršāko – trijskaņiem. Spēlējot C minora trijskani, improvizē C minora blūza skaņkārtā. Tad pārejam uz F minora trijskani un improvizējam F minora blūza skaņkārtā, tāpat arī izmantojam G minoru. Tādā veidā iespējams pievienot jebkuru akordu attiecīgajā tonalitātē, kā arī izmantot citas tonalitātes, ne tikai C, F un G. Ievērojot iepriekš minētos pamatprincipus, tiek dota brīvība fantāzijai un iztēlei, jo tā ir improvizācija. Improvizācija nekad nekļūs vienmuļa un garlaicīga, ja spēsi kombinēt dažādas tonalitātes un akordus pēc iespējas interesantākos veidos. Zemāk apskatāms video, kur uzskatāmi parādīts aprakstītais piemērs.