Iespējams, kādreiz esat saskāries ar grūtībām, spēlējot izvērstos akordus – arpeggio, it īpaši, spēlējot tonalitātēs, kurām ir daudz alterācijas zīmju. Protams, papildus nepieciešams trenēties gammu un akordu spēli ikvienā tonalitātē, bet šoreiz pamēģināsim akordu arpeggio spēles treniņu.
Runājot par akordu un arpeggio spēles precizitāti, atkal atgriežamies pie iepriekšējos rakstos vairākkārt minētās mantras – “klaviatūras izjūta”. Jo labāk pārzināsiet klaviatūras topogrāfiju, jo precīzāk un ātrāk spēsi atrast nepieciešamos taustiņus.
Vispirms pamēģināsim zemāk attēloto vingrinājumu:
Ievērojiet alterācijas zīmes pie nošu atslēgas. Izmantojot kvintu apli, varat noteikt tonalitāti, kādā piemērs uzrakstīts. Sākumā pamēģiniet piemēru izspēlēt atsevišķi ar katru roku. Kad bez aizķeršanās variet nospēlēt piemēru, tad paplašiniet to trīs un vairāk oktāvu robežās. Tad, kad variet ar katru roku atsevišķi bez aizķeršanās vingrinājumu nospēlēt četru oktāvu robežās, tad spēlējiet abu roku partijas reizē – sākot ar divām oktāvām un pakāpeniski palielinot diapazonu.
Ievērojiet, ka virs vai zem katras nots ir punkts. Tas nozīmē, ka visas notis jāspēlē staccato – asi, nospiežot taustiņu uz īsu brīdi un uzreiz atraujot roku no klaviatūras. Tas nozīmē, ka nebūs laika taustīties un meklēt īstās notis, bet ir skaidri jāpārzina klaviatūras izkārtojums.
Šāda veida vingrinājumi iemāca, ka attālums uz klaviatūras starp Gb un Bb ir atšķirīgs, atšķirībā no attāluma starp, piemēram, Bb un Db taustiņiem (par aptuveni 8 milimetriem). Tie tiek spēlēti ar vieniem un tiem pašiem pirkstiem, bet pirkstu attālumu nepieciešams mainīt. Tieši tādēļ svarīgi trenēt arpeggio spēli visdažādākajās tonalitātēs, īpaši tajās, kur daudz alterācijas zīmju un jāizmanto melnie taustiņi. Tas palīdzēs attīstīt klaviatūras izjūtu un propriocepciju – tā ir izjūta par ķermeņa un to daļu novietojumu telpā, kā arī izjūta par kustības ātrumu, virzienu un spēku. Tieši tādēļ nepieciešams praktizēt gammu, akordu un arpeggio spēli ar abām rokām kopā, jo ir neiespējami fokusēt redzi uz abām rokām vienlaicīgi.
Tagad, spēlējot vingrinājumu, pamēģiniet pavērot, uz kuru no rokām skatieties visvairāk. Tas nozīmē, ka šai rokai ir sliktāk attīstīta klaviatūras izjūta. Spēlējiet, cenšoties neskatīties uz to. Kā nākamais solis ir spēlēt vingrinājumu, neskatoties uz klaviatūru vispār. Tas būs visai sarežģīti, bet aizraujoši.
Zemāk pievienoti daži trijskaņu arpeggio spēles vingrinājumi. Ievērojiet pirkstu secību, kas norādīta piemēros.