Kāda materiāla akustisko ģitāru izvēlēties?

Kādi koki tiek izmantoti akustisko ģitāru veidošanā?

Koka kvalitāte spēlē fundamentālu lomu akustiskā instrumenta konstrukcijā. Kas attiecas uz elektriskajiem instrumentiem – korpusiem, grifam un kaklam tiek izmantoti atšķirīgi koki. Katram ir savdabīgas fiziskās, skaņas un estētikas īpatnības, un izmaksas var būtiski atšķirties, atkarībā no toņkoku kvalitātes. Arī sezonālās īpatnības ir būtiskas: zaļajiem kokiem nav apmierinošas skaņas kvalitātes un tas žūstot sarausies. Koka šķiedru veidi (atvērtās, aizvērtās, līdzenās, nelīdzenās) un savienojumu sistēmas, ir faktori, kas arī ietekmē instrumenta galējo skaņas iznākumu. Citiem vārdiem sakot, nav iespējams paredzēt kā ģitāra izklausīsies, spriežot tikai pēc izmantotajiem kokiem. Šajā rakstā klasificēsim kokus pēc to izmantojamības, tas ir – virsmai izmantotais koks, un tie, kas izmantoti sāniem un apakšai.

Ģitāras korpusa virsma.

Egles un ciedrs ir biežāk izmantotie koki akustisko ģitāru korpusa virsmai.

Egle. Šis ir biežāk izmantotais koks ģitāru virsmām. Parasti gaišas krāsas, tas ir augsti rezonējošs, labi sabalansēts un ar vieglu skanējumu. Instrumenta dzīves laikā tā koks mainās un skaņa tikai uzlabojas. Dažādās egles koka šķirnes:

  • sitkas_egleSitkas egle: augsti rezonējošs, tīrs, pilnīgs tonis, gaišs diapazons. Blīvā un līdzenā struktūra nodrošina ātru skaņas atbalsošanu. Tā ir instrumentiem biežāk izmantotā egle.
  • Eiropas egle: pēc skaņas mazāk agresīva kā sitka, tai ir labi balansēts tonis ar noapaļotiem vidus un zemajiem toņiem, kas ir jo īpaši harmoniski bagāti. Izslavēts pateicoties savai rezonansei. To galvenokārt izvēlas finger-style spēlēšanas metodes cienītāji. Vēl tā tiek izmantota arī klavieru un vijoļu konstrukcijā.
  • Engelmaņa egle: tās skaņa ir gandrīz līdzvērtīga visdārgākajām eglēm (kā, piemēram, sarkanā egle), ar izteiktāku basu un iezīmētiem vidustoņiem, apvienojumā ar klasiskajiem augsto frekvenču gaišajiem toņiem. Salīdzinājumā ar sitkas egli, šai ir ātrāka un skaļāka skaņas atsauce. To ļoti novērtē pie finger-style un flatpicking spēlēšanas stiliem.
  • Sarkanā egle: kolekcionāru iecienītākā egle, ļoti reta un vērtīga. Tā apvieno sitkas egles sparīgo atsitienu ar eiropas egles harmonisko sarežģītību, un ātru atsauci, pateicoties savai elastībai. Labākā izvēle flatpicking metodei un pēc visiem aprēķiniem, vienīgā egle, kas spēj radīt slaveno, pirms 40 gadiem būvēto ģitāru vintage skanējumu.
  • Zaļā duglāzija: ļoti līdzīga sitkas eglei, bet ar noapaļotāku toni. Ļoti labi balansēta skaņa un ātra atsauce.

spanijas_ciedrsCiedrs. Koks, kas tiek izmantots kā egles alternatīva ir ciedra koks. Ciedrs izklausās noapaļotāks, maigāks un siltāks kā egle, kas dod vairāk atvērtu un gaišu toni, ar lielāku precizitāti un skaļumu. Tādēļ ir radies teiciens “Ciedrs ir spēlētājiem un egle ir klausītājiem”. Vēl jo vairāk, laikam ritot, ciedrs nemainās, līdz ar to tā tonālās kvalitātes instrumenta dzīves laikā neuzlabosies, kā tas notiek ar egli.

Estētiskā atšķirība starp abiem ir vienkārša – ciedrs ir tumšāks un sārtāks. Vispārināti izsakoties – tie, kuri meklē agresīvāku toni, parasti priekšroku dod eglei, bet tā tas ir tikai, ja arī pārējā konstrukcija veidota no tā paša materiāla, pietam ģitāras skanējumu ļoti ietekmē tās forma, apakša, sāni un savienojumi.

Ģitāras korpusam ieteicamākais ir Spānijas ciedrs, lietderīgi apvienots ar rožkoka un riekstkoka sāniem. Skaņas ziņā to var pielīdzināt sitkas eglei, bet ar mazāku caurredzamību un harmonisko nodalījumu.

Sarkanais ciedrs ir vairāk piemērots klasiskajām ģitārām, kā arī akustiskajām ģitārām, kas tiek spēlētas finger-style metodē, pateicoties tā basiem piemērotajiem toņiem un ne mazāk gaišajam skanējumam. Lai vislabāk parādītu savas tonālās īpašības, sarkanajam ciedram jābūt sagrieztam plānās plāksnēs, kas nozīmē, ka tas ir piemērots ģitārām, ar kalibrētām stīgām.

Apakša un sāni.

Visbiežāk izmantotie koki ģitāras apakšai un sāniem ir rožkoks un sarkankoks. Arī kļava tiek bieži izmantota savu atvērto un skaļo toņu, kā arī skaistās ārienes dēļ.

indijas_rozkoksRožkoks. Ļoti spēcīgs, smags, vērtīgs un arī dārgs koks (īpaši Brazīliešu rožkoks). Pateicoties šīm īpašībām, tam ir silta un noapaļota skaņa, kopā ar ilgu noturību, piemērota flatpicking un bluegrass stilu ģitārām. Indijas rožkoks, tā pieejamības dēļ, ir lētāks kā Brazīlijas rožkoks, taču skaņas ziņā vienlīdzīgs, vai pat pārāks. Tas ir tumšāks, brūnganas krāsas, poraināks un ar mazāk pamanāmām šķiedrām, kā arī vizuāli līdzenāks.

sarkankoksSarkankoks. Tas ir gaišāks un parasti arī lētāks kā rožkoks, un tas ir sarkanā krāsā. Plaši runājot, akustiskā ģitāra ar sarkankoka apakšu un sāniem parasti skan maigāk un ir fokusētāka uz vidējām frekvencēm, salīdzinājumā ar ģitārām, kam ir rožkoka apakša un sāni. Sarkankoka ģitāras parasti izvēlas slide tehnikā spēlējošie mūziķi. Dažas akustiskās ģitāras ir pilnībā veidotas no sarkankoka, bieži savienojumā ar atvērto poru vai satīna apdari.

Kļava. Kļavas koks tiek plaši pielietots elektrisko ģitāru veidošanā (grifam, grifa virsmai, ģitāras virsmai un korpusam), taču ir piemērots arī akustisko instrumentu apakšai un sāniem, kaut arī izmantots vēl retāk kā rožkoks un sarkankoks. Tas ir skaists koks ar tā daudzajām estētiski pievilcīgajām struktūras variācijām. Ņemot vērā, ka kļavas koks izceļ skaņu spektra augstākās frekvences, to bieži izmanto lai radītu balansu instrumentos, kam citādi pārāk piesātināti skanētu apakšējie toņi. Ģitāra ar kļavas korpusu, kaut arī ar nabadzīgākiem apakšējiem toņiem, skanēs skaļi.klavas

Viengabalaini vai laminēti koki?

Akustiskās ģitāras konstrukcijā izmantotie koki var būt viengabalaini (tiek izmantots vesels gabals no viena konkrēta koka) vai laminēti (kad vismaz trīs plānas koka plāksnes tiek salīmētas viena otrai virsū tā, lai katras plāksnes šķiedras krustotos, tādā veidā pastiprinot materiāla spēku).

viengabalaini_lamineti_kokiTas atspoguļojas instrumenta skanējumā, kas atkarīgs no diviem faktoriem: materiālu elastības, no kā ir taisīts instruments, un tā svara. Viengabalains koks ir vieglāks un elastīgāks kā laminētais, un arī skaņas viļņi šāda veida ģitārai veidojas labāk. No citas puses, laminētais koks varbūt ir smagāks un mazāk elastīgs, taču izturīgāks, kā arī, viengabalaina koka skaņas kvalitāte ar laiku uzlabojas, kamēr laminētam kokam tā būs nemainīga. Gan ģitāras virsmu, gan skaņas kasti (apakšu un sānus) var veidot no viengabalaina vai laminēta koka. Iesācēju līmeņa modeļi tiek veidoti no laminētā koka, lai samazinātu instrumenta izmaksas, kamēr augstas kvalitātes modeļiem var izmantot viengabala koku virsmai, skaņas kastei, vai pat visam instrumentam. Daudzām ģitārām tiek kombinēta viengabala koka virsma kopā ar lamināta sāniem un apakšu, lai veidotu spēcīgu konstrukciju ar pieņemamu skaņas kvalitāti, par zemākām izmaksām. Tomēr nav garantēts, ka var būt tikai tā. Arī zemas kvalitātes viengabalains koks var neizklausīties tik labi, kā, piemēram, augstas kvalitātes laminēts egles koks (rezonanses ziņā, egles koks izklausās vislabāk un ir visbiežāk izmantotais koks virsmas veidošanā). Vēl ir jāzina, ka viengabala koka ģitāras ir vieglāk remontējamas, jo tās plaisā, bet lamināta koka ģitāras lūzt gabalos.

Svarīgākais ar ko mums jārēķinās izvēloties viengabala vai laminētā koku:

  • Tonis un rezonanse (viengabala koks ir nepārprotami pārāks, ja ir nepieciešams instruments kam nopietnākam, kā iesācēja muzicēšanai. Ja ne visam instrumentam, tad vismaz virsmai)
  • Pielietošana (ģitārai, kas bieži tiek izmantota ārpus telpām, ņemta līdzi braucienos ir vēlami laminētā koka sāni un apakša, tā izturības dēļ)
  • Budžets (viengabala koks ir dārgāks)

Atstāt komentāru